Miracle Sistem

Thursday, January 4, 2007

Serangan Virus Ke atas Tanaman Cili






Tanaman cili merupakan tumbuhan yang agak sensetif terhadap persekitarannya. Berdasarkan temubual bersama pegawai MARDI di Kedah, antara masalah yg dihadapi adalah penyakit yg dibawa oleh virus keatas tanaman. Virus ini mampu membawa 'kultur treat Dan Hamama'.

Kesan daripada Kultur treat / Hamama dapat dilihat pada daun daun cili yg kekuningan dan merekot. Tiada vaksin setakat ini yg mampu memulihkan penyakit ini, untuk mengelakan daripada berjangkit penyakit ini pada tumbuhan lain adalah wajar untuk mencabut terus pokok cili tersebut. Untuk mencegah daripada serangan virus, racun boleh digunakan seperti evemec (kultur treat) dan Mafathion (hamama) tetapi harus di ingat bahawa kekerapan menggunakan racun yg sama boleh memberi kekebalan pada virus tersebut.

Masalah peyakit tidak berakhir disitu sahaja buah buah cili turut diserang oleh penyakit. Namun dengan teknologi pertanian kini masalah tersebut boleh diatasi. contoh penyakit yang melibatkan buah akan dipaparkan pada masa yang akan datang.



2 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]



<< Home