Miracle Sistem

Sunday, June 17, 2007

Projek Cabai & Pisang

Assalamualaikum kepada semua pembaca blog ini. sekali lagi berlaku penangguhan pengemaskini blog ini dan sekali lagi ampun maaf dipinta bagi yang ternanti nanti sambungannya.

Seperti yang telah dimaklumkan selepas sahaja kami melupuskan 400 pokok cili tersebut, maka kami kembali menyemai benih KULAI. Apabila telah sukup matang untuk dipindahkan maka pada 2.6.2007 proses pemindahan telah dimulakan.Setelah satu minggu anak pokok dipindahkan keadaan anak pokok agak merisaukan kami walaubagaimanapon kami cuba bertahan dan bersabar.

Keadaan pokok - 10.6.2007


Mengapakah pokok cili ini begitu kuning ? adakah disebabkan kurangnya baja ? atau akibat daripada serangan penyakit ? adakah disebabkan keadaan air ? pH yang tidak sesuai ? suhu yang panas ? keadaan ini berlaku pada semua anak pokok ! jawapannya tiada pada kami !


Ujian pH dan Suhu

Suhu = 29 (normal ! )

pH = 5 - 6 (normal ! )

Keadaan pokok - 17.6.2007




Alhamdulillah segala pujian keatas-Nya tidak terlintas di pemikiran kami anak pokok kini berjaya membesar dengan penuh semangat. Semoga keadaan ini berterusan selamanya.

Projek Pisang

Setelah 6 bulan menyewa tanah kami memutuskan untuk menyewakan kawasan yang tidak/belum diusahakan. Kebetulan ada kenalan kami yang ingin memulakan projek tanaman pisang, kami sangat mengalu alukan kedatangan beliau. Harapan kami supaya dapat bersama sama menjayakan bidang pertanian. Beliau bercadang menempatkan sejumlah 700 anak pisang dikawasan tersebut yang bersaiz hampir 1 relong.




Proses dimulakan dengan menggemburkan tanah.Di ikuti dengan proses pembajaan (tahi ayam).


1 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]



<< Home