Miracle Sistem

Monday, June 25, 2007

Keadaan projek Cabai & Pisang

Lawatan ke Kebun Pisang

Kebun ini terletak beberapa kilometer daripada tapak cili kami. Mereka menggunakan konsep pembajaan organik, secara keseluruhan pokok pisang mereka adalah sihat.


Yang sebenarnya ada 1 perkara yang menyebabkan kami sangat berminat melawat kebun ini. mereka menggunakan sistem pagar elektrik. sejak dari pada implimentasi sistem ini tiada lagi serangan makluk perosak.


Dibawah dipaparkan alat yang digunakan bagi mengawal arus pada pagar berkenaan. ini adalah penting supaya kurang membahayakan kepada manusia.

Lawatan ke kebun cili

Bagi pengusaha kebun ini beliau juga menggunakan kaedah pembajaan organik. disamping mengusahankan pelbagai tanaman beliau juga menternak ikan air tawar.
Walaupon beliau menggunakan kaedah konventional namun keadaan pokoknya menyangkal pendapat yang mengatakan penggunaan tanah adalah merbahaya.


Kebun Pisang (penyewa kawasan kami)

Setelah process menanam anak poko pisang ternyata hanya lebih kurang 400 pokok sahaja yang mampu dimuatkan kedalam kawasan tersebut.



Bagi mengurangkan kos untuk melengkapkan kawasan. beliau bertindak menebang beberapa pokok kayu bagi membina bangsal. Hasilnya sangat memuaskan.

Kebun cili kami

Bagi permasalah daun cili. apabila daun cili kekuningan maka kita katakan ianya kekurangan baja dan apabila daun kehijaun gelap maka kita katakan ianya terlebih baja. Pokok cili hanya dikatakan sihat apabila daunnya tidak terlalu kuning atau hijau gelap. Tetapi apakah yang dapat kita rumuskan apabila daun berwarna seperti dibawah ?
Berikutan daripada masalah daun. beberapa pokok cili kami menghadapi masalah seakan akan kerinting. tetapi apabila diselidik ianya bukan. Maka kami terus merujuk kepada Haji Rahman pengasas miracle sistem. Beliau mengesyaki ianya tindak balas terhadap racun rumput ! dan sememangnya benar kerana tuan tanah sebelah bertindak meracun kawasan berdekatan.
Secara keselurahan cili kami adalah baik. tiada masalah serius


1 Comments:

  • Salam...
    Saya ingin berkongsi pengalaman.
    Saya tanam cili padi f1 secara fertigasi. Saya juga pernah alami masalah daun cili kerinting.
    Tetapi setelah saya buat kajian saya telah menghasilkan satu formula yang saya namakan Formula C.
    Sembur formula C nie pada daun cili dan cili itu akan mula sembuh dalam tempoh 14 hari. Insya Allah.

    By Blogger BobFairus. I love to share my activity to everybody., At May 19, 2009 at 8:39 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]



<< Home