Miracle Sistem

Tuesday, February 12, 2008

Maka Sempurnalah Satu Musim Penanaman Cili

Assalamualaikum kepada semua penatap blog ini, terima kasih juga kepada insan - insan yang setia menanti nukilan terbaru. Disini ingin saya sampaikan saat - saat berakhirnya musim penanaman cili untuk 2007.

Kutipan cili bermula di pengakhiran bulan 9 2007, ketika itu merupakan detik - detik yang paling bermakna buat kami semua. Hasil pertama kami agak memberansangkan dengan keadaan pokok yang hampir separuh daripada tanaman kami jatuh sakit. Berat timbangan lebih kurang 15kg, harga cili sekg pada masa itu tidak begitu tinggi hanya dalam linkungan RM 4 - 5 sekg. Kami berharap lonjakkan harga cili akan berlaku pada bulan 10 2007 iaitu saat Aidilfitri.

Keadaan Cili pada peringkat pertama menjangkau minimum 8 inci. Cili kami sedikit unik daripada cili cili yang lain kerana wujudnya rasa manis (tidak seperti gula) pada buah cili, Fenomena ini agak sukar untuk kami jelaskan. Pembeli memberi komen cili kami memang sedap dibuat ulam tak kurang juga yang mengatakan cili kami tahan lama.

Kutipan cili dilakukan sebanyak 2 atau 3 hari sekali, pemborong akan datang ke kebun kami mengutip hasil. Hasil kutipan berlegar antara 10kg ke 15kg. Jika tertangguh kutipan, maka hasil akan melonjak ke 30kg.Pada masa yang sama Musim hujan masih berlansung, bagi mereka yang bertani hujan dan kerja meracun sangatlah merunsingkan selesai meracun hujan datang membasuh. Jadual meracun begitu mudah terganggu.

Sakit pokok kami makin buruk begitu jugak dengan hasil. Di peringkat buah ke-2 dan ke-3 tahap kualiti buah sangat ketara. Struktur buah mula membengkok tidak lagi lurus. Banyak putik putik bunga jatuh bergelimpangan diatas silvershine. pedih terasa hati melihat keadaan pokok sedemikian.

Jatuh Ditimpa tangga musim perayaan aidil fitri makin hampir harapan harga cili melonjak musnah apabila berlaku lambakkan cili dipasaran, harga jatuh merudum ke rm1 sekg. Kami terkedu sebentar. Selepas perayaan pokok cili kami tidak lagi dapat bertahan, sakitnya makin tenat kami tiada pilihan lain pokok terpaksa dilupuskan.

Mengumpul semangat yang pudar, kami mengambil masa beberapa ketika untuk mengatur langkah mencari kekuatan bagi melonjak kehadapan.
"Jadilah seperti Bola semakin kuat ia jatuh semakin tinggi ia melonjak"

Perancangan dimasa hadapan, kami masih ingin mengekalkan tanaman sayur sayuran, rancangnya jika tiada penghalang mungkin tanaman yang tidak begitu manja. Yang sebenarnya pilihan tersebut dipilih kerana masing masing sebuk dengan tanggungjawab yang lain, agak sukar untuk kami memberi tumpuan 100%. Namun kami akan terus berusaha mencari pengalaman.

7 Comments:

  • Semekom sifu, haa.. camtu lah...baru jelas pekabaran... ramai kawan2 kat BJ boleh berkongsi masalah dan pengalaman. Semoga sama2 mengindahkan bumi dengan fertigasi. Terung panjang pun baik gak harga..life span macam cili rasanya. Apapun gud luk..

    By Blogger Faidzal, At February 12, 2008 at 10:29 PM  

  • syia nak tanye ni.. adakah bagus kite pilih tanaman apa nak tanam berdasarkan harge tinggi atau permintaan banyak?

    By Blogger syia, At February 14, 2008 at 3:15 PM  

  • Semoga projek selepas ni lebih berjaya.

    Lanchini
    http://chiniagro.blogspot.com

    By Blogger lanchini, At February 15, 2008 at 2:04 AM  

  • Semoga terus berjaya..

    By Blogger apez, At February 20, 2008 at 8:04 AM  

  • Salam kenal, saya dari indonesia. Kami juga saat ini sedang menanam cili. Keadaan disini tidak menentu karena serangan virus kuning.

    By Blogger Agus16, At March 11, 2008 at 6:26 AM  

  • salam salwa...

    lama betul nak update. nasib baik harini ada update jugak. takpe, yakin dgn rezki Allah... dugaan dan cabaran sebagai pemangkin, dan redha dengan kehendaknya...

    jgn lupe update regulali no... kem slm sama baby ;-)

    - hafizul

    By Blogger hafizul, At March 31, 2008 at 3:43 AM  

  • bagunsya blog tuan hamba (guru) ni. terima kasih atas tips2 yang berguna. MAcammana dengan harga cili fertigasi sekarang di sana?

    Shah
    http://cilifertigasi-tips.blogspot.com

    By Blogger Shah, At December 5, 2009 at 2:54 AM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]



<< Home