Miracle Sistem

Thursday, April 17, 2008

Serangan Haiwan Perosak

Keadaan Tanaman yang musnah akibat daripada haiwan perosak sudah biasa bagi petani veteren. Namun bagi mereka yang baru menceburi bidang pertanian agak memeningkan kepala juga. Mana hendak difikirkan masalah penyakit, harga baja/racun meningkat, harga hasil pula tidak naik - naik, kebun/ladang pula habis dikerjakan haiwan perosak. Siapakah yang mahu membela ? .... adakah dengan "procedure procedure" itu membantu ? ....

Oleh disebabkan memang sukar untuk membanteras masalah ini secara persendirian. Maka saya telah membuat kajian bagaimana mengatasi/menghindari dan juga mengenal pasti pilihan yang wujud bersama dengan langkah - langkah yang perlu diambil.

Diantara kaedah yang biasa dipraktikkan di ladang pertanian dan penternakan adalah dengan menggunakan pagar elektrik. Jadi disini ingin saya sampaikan langkah langkah yang perlu diambil untuk memasang pagar elektrik.

*SEBARANG KECEDERAAN/KEMATIAN YANG DIAKIBATKAN SECARA LANGSUNG ATAU TIDAK LANSUNG OLEH INFOMASI DISINI ADALAH DIATAS RISIKO SENDIRI.



Barang Barang yang diperlukan

  • Dawai aluminium
  • Pipe pvc putih
  • Fence charger






Alat yang diperlukan

  • hand drill
  • pemotong pipe
  • alat asas yang lain

Langkah Langkah pemasangan

1. Potong pipe pvc putih dalam ukuran 2 ~ 3 kaki

2. Tebuk pipe tersebut dalam jarak 1 inci dari hujung pipe. Ukuran lubang bergantung pada size dawai aluminium.
3. Masukkan dawai aluminium melalui lubang di pipe pvc.

4. Pasang pipe tersebut dengan cara menyulam pipe di pagar. Pasang paip di setiap tiang.

Tamat.

6 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]



<< Home